sEceBis RAhsiA

Thursday, April 18, 2013

rindukan arwah ayah..

Assalamualaikum...

salam jumaat semua..hari ni sibuk sikit membantu guru - guru sains membuat pameran sains dan matematik..keje aku senang je..tolong - tolong ape yang patut..sambil tu aku uruskan buat keretapi..mula - mula buat x jadi..keretapi x nk bunyi..tapi dah nk tutup kedai tetibe die menjerit - jerit...ceh..sabar je la...

la ni aku tengah baring kat makmal sambil kaki letak atas kerusi..amboii ko intan..kemain..biasa la..hari jumaat ni..dapat lak gaji x de..dok tido dalam makmal je la aku..klu x dah merayap keluar dah ni..walaupun sorang2..nmpak x betapa aku ni x suke duduk je..

hari ni x de nk cite ape pun..cume teringat kat arwah ayah..rindu plak kat ayah..banyak kenangan ngan arwah ayah yg aku x boleh nk padam..bile ingat je ak senyum - senyum n trus airnmata meleleh...sungguh x kuat hatiku ini..

sebenarnya ak dah 3x mimpikan arwah ayah..first masa arwah ayah baru meninggal..dlu mak akk sedara mara sume mimpi ayah..tp ak x mimpi pun..sedih sgt masa tu..mule pikir ayah x nk jumpe adik ke..adik rindu kat ayah..tapi x lama lepas tu aku dapat mimpi ayah n jumpa ayah..masa jumpe tu semangat sangat..ayah pun senyum je..

kali kedua baru gak la..bulan lepas kot aku mimpi..waktu tu al ad problem ngan cik hubby..cik hubby tglkn ak kat tepi jalan n balik rumah..nangis tau kene tinggal..x lama lepas cik hubby pergi, ad kawan aku sapa..kata " intan..tu ayah ko datang"...aku pun trus berpaling n nampak ayah datang naik kereta biru..kereta yang die tolak intuk keluarkan kete myvi aku dlu...terus berlinang air mata ni n pegi kat ayah..salam n cium pipi ayah..benda yg wajib aku buat sewaktu ayah masih ad..lepas salam n cium ayah aku puji ayah..ak cakap ayah cntik..muke putih berseri je..baju pun bersih sangat..ayah pulak macam biasa..pandang aku n tersenyum..senyuman yang sangat manis n menenangkan hati aku..x lama lepas ayah senyum ak tersedar..dan waktu tu nk azan subuh..terus ak menangis..sedih n gembira..rindu sgt kat ayah..

kali ke tiga baru2 ni...ak x ingat mandi kat jeram mana..ak ngan sepupu..sudah mandi aku naik kat atad..tetiba nampak ayah..ayah tetap cantik mcm aku mimpi sebelom2 ni..tapi kali ini ayah pki baju baru..lawa sangat..aku x penah tgk ayah selawa n se encem itu..ak capai tangan ayah salam n cium lagi pipi ayah..ayah pun macam biasa..hanya memberikan senyuman buat aku..lepas je ayah bagi aku senyuman..aku pun tersedar..n waktu tu pun nk azan subuh..

aku cite kat akk aku..die kata ko asyik mimpi ayah je..kite dah x de mimpi ayah..tp kite mimpi org lain akk aku kata...pastu akk aku ckap kat aku supaya aku jgn sedih2..mungkin sekarang emosi aku sedikit terganggu..n ayah x nk tgk aku sedih mcm ni...n aku akan cube untuk kuatkn semangat aku semula..

x kisah la org kata kat aku itu hanya syaitan atau pape..bg aku bile aku dapat tgk rupe ayahyg tenang..sedikit sebanyak membuat aku semakin kuat..kerana ayah seorang yang sangat kuat n x penah tunjuk die lemah..cume d saat die ingin meninggalkan kiteorang baru die tunjuk die lemah..itu pun die masih cube cover2 sume tu...

malam tadi sblm tido aku belek2 hp aku..sekali ternampak gambar tunang ak dulu..itu gmbar kenangan yang aku masih simpan skrg..kerana ayah ad masa hari bahagia aku..walaupun ayah x de di hari pernikahan aku...sewaktu aku tunang arwah ayah tengah sakit..ayah cirit birit..x tau kenapa..ambong ajak pegi klinik pun ayah x nk..ayah kata ayah x sakit..waktu tu majlis tunang aku belom mula lagi..abang aku pun paksa lagi ayah pergi klinik..ayah x nk n x tegur abg aku..ayah amik bantal n baring atas pelamin tunang aku..sedih sgt masa tu...aku kenangkn aku dah siap mekap je..aku tahan air mata dari jatuh..

kalau ikutkn sume kenangan aku ngan ayah aku masih ingat lagi..itulah kenangan yang ayah tgkn utk akusebagai pengubat rindu bile die dah x d3 lagi..sekarang..hari jumaat je ak mesti jadi sebak..sebab ari jumaat ak blik kg tgk ayah n ari sabtu aku hantar ayah ke hospital n malam tu ayah pergi tinggalkan kami semua..bukan la aku x boleh terima kenyataan..ad masa aku perlu menangis utk melepaskan semua ini...

sejujurnya aku terlalu menyayangi arwah ayah..n sewaktu menaip entry ini air mata aku bercucuran je jatuh kerana teringatkn semua itu..

adik akan sentiasa mendoakan ayah..adik harap ayah tenang kat sana...sayang ayah selamanya...

1 comment:

  1. Salam.

    Intan,iera baru je tahu arwah dah meninggalkan kite.iera sempat jumpa ayah intan masa perfi rmh intan hari tu.Arwah memang sgt2 baik dan bersikap tenang.apepun,iera turut bersedih.harap intan dapat menerima ketentuan ini dengan hati yg tenang tau.

    ReplyDelete